تحولات منطقه

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان نیازمند کسب تجارب زیستی و تربیتی در مراکز تربیتی و مهارتی بیرون از مدارس هستند.

 ضرورت توجه به ظرفیت‌های بیرون از مدارس در نظام تعلیم و تربیت
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، یوسف نوری در برنامه سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی که در کانون فرهنگی تربیتی آفتاب برگزار شد، افزود: این توفیق را داریم که در روز شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع) در کنار حرم مطهر امام خمینی (ره) و در سالروز تأسیس نهاد تربیتی در کنار قبور مطهر شهیدان رجایی و باهنر حضور داشته باشیم. خوشبختانه در هر جای وزارت آموزش و پرورش به مقوله تربیت توجه شده است. باید از این ظرفیت‌های تربیتی برای رساندن انسان به مقام والای شخصیتی و انسانی استفاده کنیم.

وی با اشاره به مفهوم تربیت گفت: تربیت آنچنان مهم است که خدا برای آن به انسان منت گذاشت. تربیت آنقدر مهم بود که از شروع انقلاب و در زمانی که گروه‌های ضد انقلابی و انقلابی درگیر مسائل سیاسی بودند، نهاد امور تربیتی به همت شهیدان بهشتی در حزب جمهوری و شهیدان رجایی و باهنر شکل گرفت. پس از پیروزی انقلاب همین مربیان تربیتی و پرورشی با دانش‌آموزان در مقابله با نیروهای ضد انقلاب و تجزیه‌طلب ایستادند و با شروع جنگ تحمیلی، به دفاع‌مقدس اعزام شدند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از دوران جنگ تحمیلی در امور تربیتی دچار برخی اشتباهات راهبردی شدیم، گفت: متأسفانه در امور تربیتی اقدامات کیفی به اقدامات کمی تغییر پیدا کرد و مربیان پرورشی در دوره‌ای دچار سردرگمی و بی‌هدفی شدند. قانون احیاء نتوانست به اندازه کافی در احیای نهاد تربیتی مؤثر باشد. در چنین شرایطی، سند تحول بنیادین بحث آموزش و پرورش را به تعلیم و تربیت و موضوع آموزشی به ۶ ساحت تربیتی تقسیم کرد.

نوری با بیان اینکه انتظار جامعه امروز از مربی تربیتی بیشتر شده است، گفت: کتاب جامع از بُعد سیاسی و اجتماعی به گونه‌ای است که گاهی ما از آنجا می‌مانیم بنابراین ما باید برای آن آماده باشیم و یکی از این آمادگی‌ها تقویت و حمایت از مربیان پرورشی است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر ما جایی جز کلاس را نمی‌شناسیم و جز کتاب درسی را قبول نداریم درحالی‌که در سند تحول این‌گونه نیست و ۱۰ تا ۲۰ درصد فعالیت‌های تربیتی دانش‌آموزان باید بیرون از فضای مدرسه انجام شود.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های تربیتی استفاده کنیم، اظهار داشت: ۲۲۰۰ مرکز تربیتی و کانون پرورشی و ۳۵۲ اردوگاه تربیتی داریم و در خوشبینانه‌ترین حالت اقدامات تربیتی باید در چنین مراکزی انجام شود. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و به مربیان تربیتی به عنوان تنظیم‌گر اعتماد داشته باشیم.

نوری با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بیرونی در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان را باید به بیرون از مدارس برد و اجازه داد تا تجارب فنی و مهارتی را مشاهده کنند. باید دانش‌آموزان را به این کانون تربیتی و حرم مطهر امام (ره) بیاورید تا با این پدیده قرن آشنا شوند و ساحت تربیت سیاسی آنان تقویت شود.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران و معلمان مدارس گفت: از ابتدا وقت دانش‌آموزان را صرفاً به کنکور معطوف نسازید و تا پایه دهم نگران عقب ماندن آنها از کنکور نباشید. دانش‌آموزان نیازمند کسب تجارب زیستی و تربیتی در مراکز تربیتی و مهارتی بیرون از مدارس هستند. باید تلاش کنیم تربیت را دغدغه آحاد ملت قرار دهیم. خدا را شاکریم که دولت نیز در مسئله تربیت دغدغه جدی دارد.

در پایان این برنامه با حضور وزیر آموزش و پرورش از شهدای تعلیم و تربیت و خانواده شهیدان مربی پرورشی با اهدای لوح و هدایایی تقدیر به عمل آمد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.